onsdag den 1. januar 2014

Vinterens højtider...

I min familie (såvel som i de fleste andres) er vinteren fuld af traditioner.
Hos os fejrer vi advent med varm kakao og Mogens Brandt boller - normalt hjemme hos mine forældre, med ild i brændeovnen, evt. lidt hyggelig musik og selvfølgelig med obligatorisk tændte adventslys.

På min fars side holder vi også hvert år lysfest, i anledning af vintersolhverv. Vi mødes (min mand og jeg, mine forældre, min bror og hans lille familie, min farbror og tante og mine tre voksne fætre) og tænder kun levende lys, spiser god mad og afholder en lille og meget intern konkurrence; Min far snittede engang da han var en lille knægt, en lille fin indianer - malede den rød, med flotte tegn og satte sort garn på som hår - meget fint.
Denne indianer er præmien i vores lille leg. Vi får hver især tildelt et juletræslys i hver sin stage. Disse lys tændes præcis samtidig og den person, hvis lys sidst brænder ud, får æren af at få indianeren med sig hjem. Denne skal så ydermere stå fremme hele året, indtil næste lysfest.

Udover lysfest og advent plejer vi, på min mors side af familien, at mødes i starten af december og samle mos og alskens herligheder fra den lokale natur. Vi har en skøn lille troldeskov oppe ved Liseleje, ganske tæt på vandet, hvor det vrimler med lækre sager i skovbunden; Mos, svampe, forvredne grene, småkviste, bark og lav.
Alt dette samles ind til de årlige juledekorationer og nisselandskaber.
Efter høsten er i hus, samles vi hos min mormor og morfar til før omtalte dejlige boller og kakao.

Derudover er der naturligvis juleaften, julefrokost 2. juledag (hvor man åbenbart skal æde sig halvt fordærvet. Man kan i hvert fald ikke andet med det overdådige og usandsynligt lækre udvalg vi, i min madglade gourmetfamilie, disker op med) og nytårsaften.

Her på årets første dag, vil jeg dele lidt decemberstemning...... Håber, alle har haft en hyggelig og afslappende julemåned, selvom det kan være svært, og at alle er kommet igennem aftenen igår med alle fingre og øjne i god behold, skønt hovederne måske idag kan være medtagede ;o)


Juleaften



Julefrokost 2. juledag


Bagjul hos min bror d. 29. dec.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar